Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και το κλείσιμο των μπαρών είναι αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών και κομβικής σημασίας για την υλοποίησή της. Οδηγούν μεταξύ άλλων στην εντατικοποίηση της εργασίας στα ΜΜΜ και την επίταση του ελέγχου και των αποκλεισμών, ενώ όσοι και όσες αντιστέκονται στην εφαρμογή τους βρίσκονται αντιμέτωποι με τη στοχοποίηση και την καταστολή.
Οι κλειστές μπάρες με τις ασφυκτικές συνθήκες και τους κινδύνους που δημιουργούν σε όλους μας, αποσκοπούν αποκλειστικά στο να καταστούν οι συγκοινωνίες ένα πλήρως ελεγχόμενο και εμπορευματοποιημένο προϊόν. Η επιδιωκόμενη ιδιωτικοποίηση προχωράει σταθερά με όλο και περισσότερους εργαζομένους στις συγκοινωνίες να απασχολούνται από ιδιώτες εργολάβους, κακοπληρωμένοι και με ανύπαρκτα εργατικά δικαιώματα, και με την πλήρη εμπορευματοποίηση των συγκοινωνιών.
Από το 2011, το κράτος, με τον νόμο συγχώνευσης των 5 εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού εργου σε 2, έχει διαμορφώσει το έδαφος για τις αλλαγές που εξελίσσονται το τελευταίο διάστημα. Αντίστοιχα εκδηλώνονται την ίδια περίοδο αγώνες ενάντια στις αυξήσεις εισιτηρίων, στην όξυνση του ελέγχου και στην εμπορευματοποίηση των συγκοινωνιών, με το πρόταγμα της ελεύθερης μετακίνησης, δημιουργώντας ισχυρά αναχώματα στην επιχειρούμενη αναδιάρθρωση.
Έχοντας ως αφετηρία και εμπειρία τις αντιστάσεις των προηγούμενων χρόνων, έχουμε διαπιστώσει τη σημασία και τις προοπτικές που ανοίγονται από τη δημιουργία κοινών πεδίων ζύμωσης και αγώνα. Δεν είναι τυχαία η πρωτοφανής σε ένταση κατασταλτική επίθεση σε εργατική παρέμβαση συνελεύσεων γειτονιών στο αμαξοστάσιο του Ρέντη, με την προσαγωγή 21 συντρόφων και συναγωνιστών, επειδή επιχείρησαν να μοιράσουν προκυρήξεις στους οδηγούς των λεωφορείων, αλλά και η στοχοποίηση των 3 εργαζομένων που στήριζαν την κινητοποίηση καθώς και μέλους συνέλευσης γειτονιάς και σωματείου βάσης που συμμετείχε στο μοίρασμα.
Η συγκεκριμένη κατασταλτική επιχείρηση του κράτους, μέσα και από δημοσιεύματα και “ψιθύρους” στους χώρους εργασίας, κατέδειξε επίσης την αναγκαιότητα να δημιουργηθεί ένα συγκροτημένο σώμα, που θα μπορέσει με βάση τον κοινό βηματισμό των εργαζομένων στις συγκοινωνίες μαζί με όλους όσους αγωνίζονται ενάντια στην αναδιάρθρωσή τους, να υπερασπιστεί με αποφασιστικότητα τον κάθε ένα και κάθε μία από εμάς που θα βρεθεί στο στόχαστρο της καταστολής. Από την επομένη κιόλας των προσαγωγών ξεκίνησε σειρά συναντήσεων, ύστερα από πρωτουβουλία που πήρε τότε ο ΣΕΦΚ (Σύλλογος Εργαζόμενων στα Φροντιστήρια Καθηγητών), οι οποίες ολοκληρώθηκαν με την πραγματοποίηση μαζικής συγκέντρωσης και μοιράσματος κοινού κειμένου σωματείων και εργατικών συλλογικοτήτων στο αμαξοστάσιο του Ρέντη αλλά και έξω από τα γραφεία του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Οι κινητοποιήσεις αυτές αποτελούν παρακαταθήκη, καθώς δεν άφησαν περιθώρια στην εργοδοσία της ΣΤΑΣΥ και της ΟΣΥ να κινηθούν εναντίον των εργαζομένων, ενώ ταυτόχρονα έθεσαν τέρμα στα συνεχή δημοσιεύματα στοχοποίησης αγωνιστών. Επιπλέον όμως έδωσαν την έμπνευση και έθεσαν τις βάσεις για τη συνάντηση εργατικών σχήματων και συνελεύσων γειτονιών προκειμένου να συγκροτήσουμε ένα μετωπικό σχήμα που σε βάθος χρόνου, και με συμφωνίες σε κεντρικά σημεία, θα σταθεί απέναντι στη συνολική αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών, στην επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών αλλά και στην όξυνση του ελέγχου και των αποκλεισμών. Μιας πρωτοβουλίας που με σειρά δράσεων (ανακοινώσεις, συζητήσεις, συγκεντρώσεις, όπως η παρέμβαση στο σταθμό του Πανεπιστημίου στις 14/11 και η εκδήλωση – ενημέρωση στα γραφεία του ΣΕΛΜΑ στις 16/12) έχει επιχειρήσει να καταδείξει τι σημαίνει συνολικά η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και το κλείσιμο των μπαρών.
Επιδιώκουμε λοιπόν, μέσα από αυτό το κάλεσμα να συγκροτηθεί ένα συνεκτικό μετωπικό σχήμα εργαζομένων στις συγκοινωνίες και επιβατών που θα αποτελέσει όχημα αντίστασης στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και στη συνολική αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών. Σε αυτή την κατεύθυνση οι κοινοί αγώνες αποτελούν μονόδρομο. Τόσο γιατί πραγματικά έχουμε τις ίδιες ανάγκες και συμφέροντα όσο και γιατί παραμένοντας διασπασμένοι μπορούν κράτος και αφεντικά να παίζουν το χαρτί του κοινωνικού αυτοματισμού όποτε και όπως θέλουν, στρέφοντας την μία κοινωνική ομάδα ενάντια στην άλλη. Ειδικά στην περίπτωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, γνωρίζουν πως εάν δεν καταφέρουν να μας βάλουν να αλληλοφαγωθούμε δεν θα μπορέσουν να προχωρήσουν στις επόμενες κινήσεις τους.
Ταυτόχρονα πρέπει να θέσουμε με ευκρίνεια το πρόταγμα της ελεύθερης μετακίνησης, ως την πλέον ρεαλιστική λύση για τις ανάγκες των από τα κάτω, ξεκαθαρίζοντας πως δεν πρόκειται να κάνουμε καμία θυσία για τις ανάγκες κράτους και κεφαλαίου. Σε μια εποχή γενικευμένης και κατά μέτωπο επίθεσης σε όλες τις κατακτήσεις μας, απαξίωσης των αναγκών μας και λεηλασίας της ζωής μας, η απάντηση πρέπει να δοθεί από κοινού, με τη συνολικοποίηση των προταγμάτων μας και τη διασύνδεση των αγώνων μας να αποτελούν ζωτικής σημασίας επίδικα. Ειδικότερα για το ζήτημα των συγκοινωνιών, οι κοινοί αγώνες εργαζομένων στις συγκοινωνίες και επιβατών ενάντια στο ηλεκτρονικό εισιτήριο, βασικό πυλώνα της επιχειρούμενης αναδιάρθρωσης, ενάντια στη διάχυση του κοινωνικού κανιβαλισμού, ενάντια στην επιβολή καθημερινού και διαρκούς ελέγχου των μετακινήσεών μας και αποκλεισμού είναι απαραίτητοι περισσότερο από ποτέ.
Ο αγώνας ενάντια στο ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν μπορεί παρά να αποτελεί κομμάτι του ευρύτερου αγώνα ενάντια στη λειτουργία των συγκοινωνιών με λογικές κέρδους και ζημιών, για συγκοινωνίες που καλύπτουν τις ανάγκες των εργαζομένων και των ανέργων, ντόπιων και μεταναστών. Όλων αυτών δηλαδή που ανήκουμε στο ίδιο στρατόπεδο, στην πλευρά των εκμεταλλευόμενων και των καταπιεσμένων.
Απευθύνουμε κάλεσμα στους συναδέλφους και στις συναδέλφισσες στις συγκοινωνίες, σε εργατικές συλλογικότητες, σε συνελεύσεις γειτονιών, σε φοιτητικά και μαθητικά σχήματα, να χτίσουμε μαζί μέτωπο αγώνα και να απαντήσουμε συλλογικά. Να βρεθούμε από κοινού στο δρόμο του αγώνα για την πραγματική κάλυψη των αναγκών μας. Εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες και επιβάτες να αντισταθούμε από κοινού στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και του κλεισίματος των μπαρών.
ΚΑΜΙΑ ΘΥΣΙΑ ΓΙΑ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 24/2 ΣΤΙΣ 18:00
ΣΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΤΟΥ ΣΕΛΜΑ (ΑΘΗΝΑΣ 67, ΟΜΟΝΟΙΑ)
Ταξικό Μέτωπο - Πρωτοβουλία εργαζομένων στις συγκοινωνίες
Συνέλευση Αντίστασης και Αλληλεγγύης Κυψέλης / Πατησίων